Jeg bruger en del tid på at canvasse og netværke med virksomheder. Jeg har holdt en del foredrag for iværksættere, hvor jeg fortæller om markedsføring, foto, tekst, grafik og vigtigheden af at bringe det professionelle budskab og holde den røde tråd i alt hvad du laver i din virksomhed.

Jeg hører rigtig mange gange i løbet af en uge virksomheder sige, vi tager selv vores billeder, vi har selv købt et kamera, vi har en medarbejder der går meget op i foto. Duer det ?, mange fotografer siger, “nej, du er nødt til at have fokus på kvaliteten og det gode produkt”, virksomhederne siger “det er for dyrt”, “det tager for lang tid at vente på fotografen”, sandheden er, at begge har ret. Der er fint plads til både fotografen og firmaets eget kamera, bevares, kunne man have en fotograf med hele tiden, var man jo sikret den gode kvalitet hele tiden, vi må bare som fotografer indse, at det ikke kan lade sig gøre og vi lever i en verden hvor hastighed er super  vigtigt.

Medier som LinkedIn og Facebook levner ikke meget plads til den gode grafiske linie, og dermed er det andre værdier der slåes på, nemlig hurtig information.

Derfor mener jeg faktisk, at det nogle gange kan være en fin ide at gribe firmaets kamera og bringe budskabet her og nu, så dine kommende kunder kan følge med i hvad du laver i netop dette øjeblik, og dermed blive fristet til at kontakte din virksomhed.

Men hvad skal fotograferne så lave?, vi skal lave det samme som altid. Vi skal hjælpe virksomhederne på de platforme hvor der er plads til de gode billeder, det er på deres hjemmesider, katalogmateriale, artikelmateriale etc. Det er supervigtigt, at virksomhederne forstår, at billeder og video fortsat er det stærkeste værktøj når kunderne skal rammes på den rigtige måde. Vi skal også hjælpe virksomhederne til at tænke nye måder og fremvise de nyeste trends indenfor fotografi.

Hvorfor har man et visitkort?, hvorfor tager man ikke bare en post it blok og en kuglepen med i lommen når man skal ud i verden, det er da billigere. Det gør man ikke, fordi man gerne vil præsentere sig på en god og professionel måde.

Billeder fungerer på helt samme måde, kvaliteten af billedmaterialet i dit salgsmateriale sender en masse signaler til kunderne om din måde at håndtere kvalitet på. Derfor er det supervigtigt at firmaet kan finde ud af hvornår skal man bruge en professionel fotograf, og hvornår  man lige så fint kan løse opgaven selv.

Jeg vil gerne opfordre virksomhederne til at tænke over hvornår det er rigtigt at tage sine billeder selv, og hvornår det er rigtigt at ringe efter fagmanden. Tag evt. en snak med din egen fotograf om emnet, han burde være interesseret i at hjælpe dig på den gode måde.

Måske går i glip af de nyeste trends hvis i misser opkaldet.

God fotodag derude 🙂

Jesper Steensbeck