Lad os med det samme slå helt fast, billederne på din hjemmeside betyder mere end du tror!

Men hvad betyder billeder egentlig for din SEO ?

I sig selv betyder billeder ikke noget som helst for din søgemaskineoptimering, Google kan ikke søge på billeder, kun på tekst. Faktisk kan billeder ødelægge en del hvis man ikke ved hvad man har med at gøre. Een af de vigtige punkter i Googles måde at rate din hjemmeside på er nemlig hastigheden. Hvis din hjemmeside kører langsom, vil den rate dårligere på Google og dermed få en dårligere placering. Her er billederne ofte en af synderne, billeder der fylder for meget og ikke er komprimeret på den rigtige måde . Derfor er er det også super vigtigt at have styr på sine billedstørrelser og komprimeringer på hjemmesiden. Specielt hvis du bruger Adwords, her bliver din placering nemlig givet ud fra en lang række faktorer, prisen du vil betale for den gode placering betyder selvfølgelig rigtig meget, men kvaliteten af din hjemmeside vægter også rigtig højt, så du kan faktisk opnå den samme gode placering til en billigere pris, hvis din hjemmeside kvalitetsmæssigt rater højt. Derfor, hvis du f.eks. har et område på din hjemmeside hvor billedfeltet giver plads til 500×500 pixels, så er det ikke vildt smart at uploade et billede der fylder mere end 500×500 pixels, og samtidig med at du beskærer dit billede til 500×500 pixels, skal du sørge for at det er komprimeret så hårdt at det lige præcis ikke tager skade.

Få 5 gode råd til at bruge video og billleder i din markedsføring
5 nemme råd som giver dig flere kunder ved at implementere i dag.
Du bliver tilmeldt vores nyhedsbrev - vi sender ingen spam!

Skal jeg så ikke bare droppe billederne på min hjemmeside ?

Man kan i hvert tilfælde konkludere, at hvis det kun drejede sig om at ligge nr. 1 på Google, så er billeder ikke supersmart på en hjemmeside. I “gamle dage” var værktøjerne til digital markedsføring ikke så avancerede som de er i dag, derfor var det også en god succes at ligge når 1 på Google, sådan er det ikke mere. Værktøjerne er blevet bedre, de forskellige platforme snakker bedre sammen, din hjemmeside er idag ikke bare et avanceret digitalt visitkort. Hvis din hjemmeside og markedsføring er sat rigtigt op, har du faktisk en sælger. Du kender det fra dig selv, man har besøgt et website og pludselig dukker der reklamer op ligegyldig hvor på nettet du bevæger dig.

Hvornår begynder billederne så at betyde noget ?

Grundet de mange værktøjer, konkurrencen, og måden man måler trafik, lægger man idag stor vægt på effektiviteten. Fordi et klik koster, er det også vigtigt at de folk som klikker har løst til at handle hos dig. Man kan jo ikke vinde alle, men man arbejder hele tiden på at vinde flere. Det begreb hedder konverteringsraten, og lige præcis for konverteringsraten betyder billederne rigtig meget. Billederne på din hjemmeside er det første dine kunder forholder sig til, har du lækre billeder som skaber drømme hos dine kunder er der større chance for at de vælger at handle hos dig. Har du billeder af tvivlsom kvalitet og indhold er chancen for at de bakker ud og handler hos naboen til gengæld rigtig stor, og dermed har det klik og den kunde kostet dig en masse penge på både klik og mistet handel.

Tænk på din egen reaktion i forhold til billeder, du skal på ferie med familien og skal vælge det hotel du gerne vil bo på, det første du kigger på er ofte billedet af poolen. Er det billede lækkert, undersøger du forholdene nærmere, er der de værelser du skal bruge, hvad med restauranten osv. men er poolbilledet ikke tiltalende, vil du ofte bare bladre videre og helt glemme det hotel. De to billeder nedenunder er 2 billeder taget af den hel samme lokation.

Eksempel 1: På det første billede er historien ikke supergod, den viser billedet af poolen, men ikke faciliteterne rundt om poolen, desuden er det forkerte farver og linierne styrter, og for at fuldende den dårlige stil er billedet for hårdt komprimeret, så det bliver uskarpt. Billedet vil højst sandsynligt ikke vække drømme hos ret mange, da det ikke er voldsomt tiltalende, det kunne typisk være et der gør at kunderne kigger videre.

Eksempel 2: Det andet billede er et billede af den samme pool, her har fotografen valgt en anden placering der gør at historien i billedet bliver langt bedre, man kan se at der er en superlækker pool, samt nogle dejlige områder til solbadning. Desuden viser billedet også at man kan få en lejlighed med terrasse lige ud til poolen, farverne, vinklerne og eksponeringen i billedet er helt rigtige og komprimeringen er også hvor den skal være, med dette billede, er der langt større chancer for at kunden tager kontakt.

På samme måde oplever kunderne dit præsentations materiale, billederne fortæller en helt masse om hvad din virksomhed står for og kunderne fanger signalet, måske ubevidst, men det er helt sikkert at de fanger dine signaler. Kan kunderne lide hvad de ser, er der større chancer for at de handler, kan de ikke lide hvad de ser er der til gengæld rigtig store chancer for at du bidrager til din konkurrents forretning. Derfor bør du som virksomhedsejer også være opmærksom på om dit billedmateriale sender de rigtige signaler.