Gode billeder og fotos er en vigtig del af online markedsføring og den digitale tilstedeværelse for alle virksomheder uanset størrelse.

Hvis du har en hjemmeside eller annoncerer online, så er det altså vigtigt at bruge gode billeder for at budskaber og brandet trænger igennem til målgruppen.

Jeg har overladt bloggen til Simon, som til dagligt arbejder med online markedsføring for både store og små virksomheder for at høre, hans mening om fordelene i at bruge professionelle billeder online fremfor eksempelvis traditionelle stockbilleder.

Jeg hedder Simon Grevang, og Jesper har været så venlig, at lade mig få lidt skriveplads på sin blog.

Jeg vil fortælle dig, hvordan du kan skabe en endnu bedre kommunikation med dine kunder, og få mere ud af markedsføringen ved at bruge billeder og fotos korrekt.

Jeg vil i denne artikel fortælle, hvordan du kan udnytte det store potentiale der er i professionelle billeder og fotos i online markedsføring uanset om der er tale om SEO, Facebook annoncer, Google Adwords, content marketing eller måske en helt anden disciplin.

Min baggrund for at skrive denne artikel er 10 års erfaring indenfor digital markedsføring. Jeg har desuden en lang række uddannelser indenfor online markedsføring bag mig. Derudover er jeg Google Adwords og Google Analytics certificeret.

Til dagligt hjælper jeg små og store virksomheder med online markedsføring i Grevang & Co. Her arbejder vi med annoncebudgetter fra få tusinde kroner til over en kvart million om måneden.

Derudover deler jeg tips og gode råd indenfor online markedsføring herunder især SEO, Facebook annoncering og Google Adwords på min personlige blog om online markedsføring.

Hvorfor er gode billeder og fotos vigtig i online markedsføring?

Alle virksomheder bør hver eneste dag forsøge at øge trafikken på deres hjemmeside og tiltrække flere relevante leads. Udfordringen er, at der er rigtig meget indhold på internettet brugerne skal forholde sig til.

Derfor er det vigtigt at virksomhederne gør indholdet nemt og overskueligt for brugerne. Brugerne begynder at kede sig kort efter de er landet på en hjemmeside, og hvis brugerne keder sig forlader de hjemmesiden uden at blive til en kunde.

Gode billeder og godt indhold kan være med til at gøre brugerne nysgerrige og opmærksomme. Dette er også én af årsagerne til sociale medier som Instagram, Pinterest, Buzzfeed m.m. er blevet så populære.

Det er vigtigt at holde sig opdateret på trends og tendenser indenfor online markedsføring fordi tingene udvikler sig enormt hurtigt.

I dag bruges gode billeder og fotos i høj grad til at øge troværdighed, opdele tekster og understrege en form for grafisk linie.

Gode og relevante billeder gør altså en hjemmeside mere troværdig og overskueligt.

Hvorfor bruge billeder i sin markedsføring?

Billeder og fotos har en masse fordele set i forhold til ren tekst. De er med til at give en grafisk linie i kommunikationen. Gode billeder kan også være med til at opsummere tekster på en nem og overskuelig måde.

Billeder kan også være effektiv i arbejdet med SEO (søgemaskineoptimering). Ved at tilføje alt- og meta tags samt relevant tekst, hvor du inkluderer relevante søgeord, vil du opleve bedre resultater i de organiske søgeresultater.

På de sociale medier kan du vælge at benytte relevante hash-tags, som øger både synlighed og rækkevidde. Du kender nok mest hash-tags fra Instagram.

Billeder er med til at gøre din hjemmeside mere interessant, og dét øger sandsynligheden for, at brugerne vil interagere med din hjemmeside – og forhåbentlig i sidste ende konvertere til en kunde.

Ifølge flere undersøgelser vil brugerne hellere interagere med forenklede budskaber frem for indviklet indhold.

I dag bliver brugerne konstant udsat for budskaber og internettet flyder med information. Derfor er det vigtigt, at du hjemmeside tiltrækker brugernes opmærksomhed – dette kan gode billeder være med til at gøre.

Gode billeder til markedsføring er god markedsføring

Markedsføring handler om at kommunikere din værdi til potentielle kunder. Desværre ser jeg rigtig mange virksomheder som ikke forstår betydningen og værdien af professioenlle billeder.

Professionelle billeder kan hjælpe virksomheder med at formidle kvalitet, og kommunikere en fortælling om virksomheden på en unik måde.

Vi er i dag en del af en visuel kultur. Billeder fanger fantasien og hjælper os med at forstå konteksten uden at skulle læse en lang tekst.

  • Artikler med relevante billeder får i gennemsnit 94% flere visninger end artikler uden billeder
  • En pressemeddelelse med et foto får næsten 15% flere visninger end pressemeddelelser uden billeder
  • 60% af brugerne, der søger online foretrækker at kontakte en virksomhed, hvor hjemmesiden indeholder professionelle billeder.
  • Næsten 70% af alle der shopper på internettet påvirkes af gode produktbilleder. Gode produktbilleder er altså en essentiel del af købsbeslutningen.

Få kundernes opmærksomhed

Professionelle billeder er langt mere tilbøjelig til at engagere brugerne, især hvis billederne er målrettet dit segment.

Du skal selvfølgelig sørge for, at al dit markedsføringsmateriale er velformet og giver en klar forståelse af dit budskab.

Det er vigtigt, at både billeder og fotos komplimenterer din eksisterende markedsføring for at skabe rød tråd igennem hele dit brand.

En af de bedste måder at skabe denne sammenhæng er efter min mening af hyre en god fotograf, som har både erfaring og udstyret til at kunne tage professionelle billeder.

Du kan selv tage billeder med en god mobiltelefon, som du kan bruge til Instagram, Facebook, Pinterest m.m. med en god mobiltelefon.

Der findes der et stort udvalg af redigeringsprogrammer til smartphones. Der hvor jeg ikke vil anbefale dig at gå på kompromis er billedmateriale til virksomhedens hjemmeside og annoncemateriale.

Dine billeder skal være mere end bare fyldstof. De bør fortælle en historie om dit brand og give brugerne adgang til en unik fortælling om dit produkt eller ydelse.

5 store fordele ved at bruge professionelle billeder i din markedsføring

Effekten af den visuelle kommunikation er blevet enorm de seneste 10-15 år. Det skyldes især den nye digitale tidsalder og de sociale medier.

Som følge heraf bliver billeder mere afgørende for at fremme produkter og ydelser end nogensinde før.

Jeg vil i det følgende give dig 10 fordele ved at bruge billeder i din markedsføring.

1. Få mere opmærksomhed

Med den store mængde information der deles online, skal virksomheder gøre alt, hvad de kan for at få fat i deres målgruppes opmærksomhed.

Visuelle elementer på en hjemmeside og de sociale medier øger brugernes opmærksomhed og vilje til at læse indholdet med op til 80%.

2. Information behandles hurtigere i hjernen

Den menneskelige hjerne kan kun behandle  begrænset mængde information på et givent tidspunkt. Denne information kan behandles meget hurtigere med overbevisende billeder.

3. Billeder påvirker følelser

Forbrugere lader ofte følelser påvirke deres købsbeslutninger. Ved at bruge gode billeder kan man frembringe følelsesmæssige reaktioner hos brugerne omkring din virksomhed.

4. Billeder øger engagement

Brugerne interagerer bedre med billeder end tekst. Facebook kampagner genererer 65% mere engagement og tweets får i gennemsnit 35% flere retweets, når der er inkluderet billeder end dem uden.

5. Billeder skaber flere leads og salg

Der er en direkte forbindelse mellem udnyttelsen af gode billeder i markedsføring og vækst. Gode billeder hjælper brugerne med at visualisere sig selv ved hjælp af et produkt eller en ydelse, hvilket giver dem mulighed for at forestille sig.

De afsluttende bemærkninger

Professionelle billeder og online markedsføring går hånd i hånd. Dine kunder bliver hver dag bombarderet med information fra mange forskellige sider.

Derfor er det vigtigt at gøre dit indhold unikt og spændende. Du skal give kunderne en fortælling og dit brand – den skal være både troværdigt og spændende.

Professionelle billeder kan være med til at gøre dit brand unik og troværdig. De kan være med til at fortælle brugerne om dit produkt eller ydelse.

Alt for mange virksomheder vælger i dag den “nemme” løsning ved at købe sig til generelle stock billeder. Problemer ved at bruge stock billeder er, at alle kan købe billeder magen til.

Ofte virker stock billeder utroværdigt og useriøst. Derfor bør du overveje om du vil købe stock billeder eller hyre en professionel fotograf til at tage troværdige billeder af dit produkt eller ydelse.

Husk på, at du professionelle billeder kan give et professionelt indtryk af din virksomhed.