Hvis du ikke viser den bedste side af dit firma eller produkt, hvordan skal uvidende så få det bedste indtryk

Når man viser billeder i sit markedsførings materiale skal man tænke sig rigtig godt om, der er desværre mange eksempler på at de forkerte billeder koster kunder, da mange virksomheder glemmer at fortælle hele historien med billedet, eller simpelthen ikke har evnerne til at præsentere sit produkt eller firma på den sandfærdige måde.

En stor del af fotografens hverdag går med at planlægge fotoshoot sammen med virksomhederne. Planlægningen og omtanken er en del af fotografiet, som kunderne desværre tit, let og elegant springer hen over. Og det er en kæmpefejl! man skal huske på, at billeder idag, ofte er den allerførste indgangsvinkel til din virksomhed. Når vi bladrer rundt på nettet idag og søger nye samarbejdspartnere, produkter eller ydelser, bruger vi for det meste ikke ret lang tid til at undersøge vores leverandører nærmere. Vi laver typisk en googlesøgning, og finder frem til nogle virksomheder som kunne have vores interesse. Næste skridt er at klikke ind på firmaets hjemmeside. Når man kommer ind på hjemmesiden, danner man sig i løbet af meget få sekunder et indtryk af, om sitet ser professionel ud, og om man har lyst til at kigge videre.
Et professionelt site med gode billeder, grafik og tekst, giver tryghed, og dermed større chance for salg.

Der er rigtig mange eksempler på dygtige håndværkere, producenter og webshops som med 100% garanti mister kunder fordi de er sjusket med deres markedsførings materiale. Det er jo aldrig i dårlig mening man sjusker med sit materiale, det er bare sådan, at kunder ikke har den samme indsigt i din virksomhed eller produkt som du selv har. Derfor brænder kunden heller ikke for dit produkt eller din virksomhed på samme måde som du selv gør. Jeg oplever mange producenter og håndværkere som har stor fokus på vejen til det færdige produkt, hvor kunden for det meste er mere interesseret i det færdige produkt.

Et billede er ren matematik

Du kender det måske fra dig selv. Du har taget et billede med dit kamera eller mobiltelefon, og tænker, at det er et virkelig godt billede du har fået i kassen. Næste gang du fotograferer kan du bare ikke gentage succesen. Lige meget hvor meget du prøver, syntes du bare ikke det ser ordentlig ud. Det er fordi den menneskelige hjerne læser og tolker et billede, helt ligesom vi gør det med tekst. Som fotografer, er vi uddannede til at opbygge et billede så vi sikrer os at beskueren, din kunde, opfanger det budskab du som leverandør ønsker at bringe. Det betyder rigtig meget hvordan man placerer ting i billedet, hvor hovedmotivet er, og om hvordan forgrund og baggrund er sammensat med motivet, farver og linierne i billedet. Derfor kan du som “amatør fotograf” nogen gange få et fint billede med hjem, hvor tingene bare spiller. Problemerne opstår når du ikke ved hvorfor billedet virker. Den professionel fotograf kan ikke kun tage det gode billede, fotografen kan også rådgive dig og hjælpe med forberedelsen.

Farverne i billedet

Når elementerne i dit billede er placeret rigtigt, er du godt igang med det gode billede. Den næste udfordring jeg som professionel fotograf ser, er forkerte farver. Jeg har stor respekt for, at “forkerte” farver kan bruges kreativt og gør det også ofte. Det kræver man ved hvad man gør, i modsat fald er der stor fare for at man får et billede med hjem, der i værste fald sender kunden videre til konkurrenten. Farverne i dit billede skal være lækre og give det rigtige indtryk. I nogle tilfælde kan det ved produktfotografering være katastrofalt hvis farverne afviger. Farve problemerne opstår når man sætter sit kamera på auto, da begynder kameraet nemlig at gætte på hvad der er den rigtige farve, og det er kameraet desværre ikke ret god til.  Hvis lysforholdene og lys kvaliteten er god, er det et mindre problem, det er tilfældet hvis man har et godt naturligt lys. Når man begynder at fotografere i dårligt naturligt lys, eller med kunstigt lys, begynder udfordringerne at komme, hvis ikke man ved noget om hvordan man arbejder med farver i forhold til lys.

  1. På billedet til venstre er kameraet stået på auto hvidbalance, og har haft svær ved at bestemme den rigtige farve i billedet
  2. På det højre billede har fotografen målt farverne, indstillet kameraet manuelt og fået det helt rigtige resultatat

Lyset i dine billeder

Lyset, eller eksponeringen i dine billeder er altafgørende for oplevelsen af dit produkt eller image. Det vi optager når vi laver et billede, er lys -Bom. Derfor, uden lys ikke noget billede, længere er den ikke. Derfor kan man vel også godt sige at det vigtigste overhovedet i dit billede er lyset, forstået på den måde at du simpelthen ikke kan skabe et billede uden lys. Tanken bag det digitale kamera er, at komme så tæt på det menneskelige øje som muligt, og når man forbedrer de forskellige kamera modeller, arbejder producenterne i mange funktioner på at komme tættere på, at kameraet ser det samme som øjet ser. Det kan moderne kameraer langt fra endnu, derfor er det også vigtig at have en viden om hvordan man bruger kameraets lysmåler, og hvilket lys i motivet man skal prioritere, og hvilket lys man ikke skal.

  1. På billedet til venstre har fotografen eller kameraet fået lavet en forkert lysmåling, så der er kommet alt for lidt lys på billede med det resultat, at mange detaljer forsvinder og den fine blå jakke bliver helt grå
  2. På det midterste billede er det samme sket, der er lavet en forkert lysmåling og billedet har fået for meget lys. Det har medført at huden på personen er blevet helt hvid
  3.  Det tredie billede er helt korrekt eksponeret. Her kan man se alle detaljer i både ansigt og tøj, farverne er rigtige, og kameraet har her fanget det som øjet ser.

Linier og perspektivet i dine billeder

Opbygningen, måden du placerer ting i dit billede, vinklen på dit kamera, betyder meget i forhold til det færdige udtryk, og dermed det indtryk du efterlader. Nogen gange er det en god ide at have lige rene linier i sit billede, f.eks. hvis du laver ejendomsfotografering, så duer det ikke at kameraet er ude af vatter, det giver skæve linier, og forvirrer øjet er ser, og efterlader det indtryk at huset er rodet og ikke særlig hyggelig, hvorimod lige linier giver indtryk af orden, samt at elementerne i dit billede ses i det rigtige perspektiv.

  1. Fotografen der har taget billedet til venstre har lidt tilfældig peget kameraet ind i rummet og vendt kameraet så det peger mod gulvet, det gir styrtede linier i billedet og forstyrrer hjernen på beskueren
  2. På billedet til venstre er kameraet korrekt placeret, hvilket giver rene linier og byder beskueren ind på en anden måde, fordi kameraet ser det øjet ser.

 

Andre gange kan man bruge skæve vinkler kreativt til at gøre billedet mere spændende og måske ligefrem lede øjet hen på motivet.

Selv om linierne i dette billede er skæve, er de ikke styrtede, dvs. billedet viser det øjet havde set hvis personen havde en tilsvarende position og hovedet en tilsvarende vinkel.

 

Konklusion og facitforslag

Når man tager sine billeder er det vigtigt at det man ser på sin skærm er tæt på det øjet ser i virkeligheden. På denne måde får beskueren bedst mulighed for at fange det budskab du som virksomhed ønsker at fortælle. Dermed er dit image også intakt og chancen for at en potentiel kunde fordyber sig i netop din virksomhed, produkt eller andet, er væsentlig større.